lørdag 18. februar 2012

Vakre kjærlighetshistorier

Tenkte jeg skulle dele noen av de vakreste historiene jeg vet om.

Den Stanhaftige tinnsoldaten. Her er begynnelsen av Ivo Caprino sin versjon fra 1955 på engelsk. Da jeg var liten klarte jeg ikke å holde tårene tilbake på slutten av dette eventyret av H.C Andersen. Og sånn er det vel fremdeles.


Så er det den fineste filmen Tim Burton har laget noen gang. Edward Scissorhands. Også gråtemateriale. Dette er historien om en mann som ble laget av en gammel oppfinner. Edward manglet ikke godvilje eller lærelyst, men den gamle oppfinneren døde før han fikk gitt Edward hender og lært ham om sosiale normer.

Dette er den vakreste scenen i filmen, etter min mening.


Så er det fortellingen om Peter & Max. Dette er en bok basert på tegneserien Fables(noe jeg kommer til å blogge om en annen gang) , og fortellingen om Max Piper, broren hans Peter Piper. Hovedtemaet i boka er vel egentlig ikke kjærlighet, men den kjørlighetshistorien som ER der er så fryktelig søt.

 Peter Piper og Bo Peep

Fables

Lady og Landstrykeren er virkelig en kjempesøt historie. Den er kanskje ikke trist, men man trenger en skikkelig lykkelig slutt en gang i blandt.

Bella Notte på norsk


Til slutt vil jeg si at fortellingen om Jack og Aliena i boka Pillars of the earth av Ken Follet er kanskje min favoritt. Boka har mange handlinger, men fortellingen om de to er det beste.

Her er en scene fra tv-serien som ble laget av boka


Anbefaler vierkelig både serien og boka :D

snakkes a. Hvilke kjærlighetshistorier liker du best ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar