lørdag 14. april 2012

Topp 5 musikaler ass

Lister er bare så gøy, tenkte jeg skulle lage en topp 5 musikaler. Bestemt meg for å utelukke Disney (til mitt eget beste). Er du uenig elelr vil anbefale noen andre?

1
Sweeney Todd 


Har desverre aldri sett denne på scenen, men i alle fall sett sceneversjonen på dvd. Jeg ble selvfølgelig frelst av Tim Burton sin dystre versjon med Johnny Depp, Helene Banham Carter og Alan Rickman i hovedrollene. Musikken er vakker, mange av tekstene er humoristiske og historien er mørt og morbid. Det er jo veldig elskbart. Musikalen er basert på en bok som heter "A string of pearls" som igjen er basert på andre fortellinger om den urbane legenden. Ingen vet sikkert om Sweeney Todd fantes.

Chicago

Sexy, kul og farlig musikal om Roxy Hart som skyter sin elsker etter at han sier det er slutt. Hun havner i kvinnefengsel på med andre morderinner. Musikken er veldig fengende og kul. Favorittsanger: All That Jazz, Cell Block Tango, That Funny Honey of Mine og When You´re Good To Mama. Personlig har jeg bare sett filmen med René Zellweger i rollen som Roxy, men den er absolutt verdt det og nok til at jeg putter musikalen som nr 2


3
We Will Rock You

Jeg så denne i London, og det var LITT av en opplevelse. Musikalen We Will Rock You er basert på Queen sanger og satt i en fremtid hvor nesten alle hører på Gaga-musikk og lever på nett. Alt er spektakulært ved denne musikalen; musikk og sangere, historie, humor og konstymer og scenografi. yeyeye


4
Wicked

Dette var også en London-opplevelse. Denne musikalen er relativt ny og handler om hvordan den onde heksa fra øst blir ond, eller heller at det viser seg at hun aldri var det. Historien er både morsom og tragisk, men det er musikken og sangen som imponerer mest. Wicked er først og fremst en fin historie om kjærlighet, vennskap og det å være anderledes (grønn). 


5
Hairspray


Jeg vinglet veldig mellom denne og Mamma Mia, men Hairspray er den energikula med musikk og dans man trenger. Tracy Turnblad i Baltimore ønsker å være med å danse på The Corny Collins Show, men størrelsen hennes er et hinder. For andre er hudfarge et hinder. Veldig 60-talls med masse farger og energi.
Favorittsanger: Run and Tell That, You Can´t Stop The Beat, It Takes Two og Without Love
 

NAM



1 kommentar:

  1. Helt uenig! her er min toppliste:
    1. The Phantom of the Opera. Musikalen med den desidert fineste musikken, men en veldig spennende og gripende historie. dessuten er jeg vokst opp med denne. men filmen er fæl!
    2.sound of music. nydelig musikk!
    3.sweeney todd. digger musikken, tekstene og filmen. liker derimot ikke filmen så godt.
    4. Hair. en av de få musikalene jeg faktisk hører på....
    5. west side story. musikken <3 ikke historien så mye, har aldri vært fan av romeo og julie.
    Hilsen Maja, som også liker musikaler

    SvarSlett